Pesara menangis gagal keluar wang di Greece

Pesara menangis gagal keluar wang di Greece




THESSALONIKI, GREECE : Seorang pesara yang terpaksa beratur di tiga buah bank semalam semata-mata untuk mengeluarkan wang simpanannya, bagaimanapun hanya mampu terduduk dan menangis.

Menurut laporan AFP, Giorgos Chatzifotiadis, 77, yang tidak dibenarkan mengeluarkan wang 120 euro (RM505.24) kini tidak tertahan 'melihat negaranya berada dalam kesusahan'.

"Sebab itulah saya lebih merasa terpukul, lebih dari masalah peribadi saya sendiri," kata Chatzifotiadis kepada wartawan.

Sebuah foto yang ditangkap jurugambar menunjukkan Chatzifotiadis terduduk sambil menangis bersama buku bank dan kad pengenalan di atas lantai.

Foto tersebut menunjukkan bagaimana rakyat biasa di Greece terseksa akibat masalah hutang negara.

Sebelum ini, Athens terpaksa mengawal hartanah dan menutup semua bank sejak Isnin lepas untuk mengelakkan pengeluaran wang yang banyak.

Bagaimanapun, beberapa bank bertindak membenarkan pesara yang tidak memiliki kad bank untuk mengeluarkan wang simpanan yang dihadkan kepada 120 euro setiap pengeluaran.

Difahamkan, Chatzifotiadis dan isterinya bekerja keras di sebuah lombong di Jerman sebelum bertukar ke sebuah kilang.

"Saya nampak rakyat meminta sedekah untuk membeli roti. Saya nampak satu demi satu kes bunuh diri berlaku.

"Saya seorang yang sensitif. Saya tak mampu lihat negara saya dalam keadaan sebegini," tambah Chatzifotiadis.

"Eropah dan Greece sudah buat banyak kesilapan. Kita harus mencari penyelesaiannya," jelas beliau.

Sumber : Sinar Harian

1 Response to "Pesara menangis gagal keluar wang di Greece"

  1. Kite pn akan merasa benda yg sama Kalau kerajaan tak ambil tindakan dari skrang...

    BalasPadam